Tuesday, December 8, 2009

Teoria constrângerilor

Prescurtat, TOC - din Theory of Constraints. Am găsit multe scrise despre acest subiect, aşa că nu intenţionez să reinventez roata - doar intenţionez să il mediatizez. Pe scurt, este o filozofie a managementului, dezvoltată de dl. Goldratt.

Prima resursă de unde puteţi începe lectura este wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_Constraints

Probabil o să vă întrebaţi ce legătura are cu Service Managementul, cu IT-ul în genereal. Ei bine, are. Vă las să digerati subiectul mai mult timp şi sper ca într-o zi să vin si cu un exemplu din practică.

Vă doresc o zi bună, cu fără prea multe constrângeri.

6 comments:

  1. Eu cu procesele...după cum ştii....

    Un proces nu poate fi mai eficient decît "constrîngerea" ce limitează eficienţa !?!

    Sau cum spun atunci cîn fac vorbire despre analiza: fiecare fază se termină cu "revizie" (CHECK din PDCA)care caută să verifice atingerea obiectivelor şi eliminarea "constrîngerilor"....

    ReplyDelete
  2. Le iau pe rand :
    - este o teorie, cu aplicabilitate practica. Ai simtit-o vreodata in practica ? Eu nu prea...rar.
    - proces/constrangere/eficienta : daca elimini complet o constrangere ce induce limitari, poti ajunge la un maxim (sa-i zicem 100%). Putem intra pe un teritoriu alunecos si sa vorbim de sinergie... O constrangere eliminata aduce + 10%, a doua aduce + 20% , dar impreuna aduc + 40%. In acest caz sintaxa de mai sus dispare.
    - PDCA - tind sa cred ca aici este locul in care aceasta teorie isi are aplicabilitatea, daca lucrurile sunt facute cu cap. Mai precis, in aria de CSI (Constinual Service Improvement).

    ReplyDelete
  3. In practica, in general am intilnit foarte putin din zicerile cartilor...Iar despre asta si mai putin...
    Am insa o remarca legata de teorie: sint citeva lucruri, banale şi de mare bun simţ. De tipul PDCA. Apoi, unii de prin mediul academic, probabil mînaţi de dorinţa de a fi "originali" au complicat lucurile: au abstractizat mai mult decît trebuie şi s-a pierdut partea "concretă" a subiectului.

    De "constraint" eu am auzit prima data pe la sfirsitul anilor 90 cind invatam Visual Fox si treceam de la "set relation to" la modelul visual/obiectual. Şi de la constrîngerile de integritate am ajuns chiar la teoria asta.

    Cred si acum ca lucrurile pleaca de la afaceri: dacă nu umbli la "improuvment" îţi stagnează business-ul şi în scurt timp ai şanse să dispari din piaţă. Iar ca să ai improuvment trebuie să elimini "constrîngerile" care pot fi diverse: de mediu economic, din cauza resursei umane, din cauza echipamentelor, din cauza POLITICULUI (că tot trecu uraganul peste noi...:)....).

    Mai am o remarcă de făcut pe acest subiect şi legătura sa cu managementul. Noi încă nu avem generaţii de manageri care să fi învăţat din experienţa trecutului pentru că trecutul nostru nu oferit experienţe de acest tip. Asta spre deosebire de ţările liberale din punct de vedere economic. Cred că sîntem în etapa în care se "încearcă marea cu degetul" în materie de management...puţin cam după cum bate vîntul....
    Nu în ultimul rînd cred că eliminarea constrîngerilor este în relaţie directă cu inovarea...

    ReplyDelete
  4. Pun in practica TOC de 5 ani, avem implimentari in diferite companii de asemenea si rezultate foarte bune chiar asi spune si pe timp de criza cand cresc vanzarile in retail de 10 ori , se reduc stocurile cresterea pietei de la 5% la 25% si toata astea in maxim 1 an de zile fara investitii suplimentare.
    Totul este posibil daca exista focusare si se doresc rezultate !!!
    TOC este o metodoligie foarte buna + si are instrumente de a obtine rezultate in diferite sfere de activitate !

    ReplyDelete
  5. Sunt curios sa discutam mai in detaliu (si pe mail daca este posibil) despre implementari cu metodologiile TOC.

    ReplyDelete
  6. da este posibil, email-ul meu este : inga@toc.lt

    apropo au iesit de sub tipar cartile lui Ely Godratt in varianta romana. Scopul 1 - Un proces al imbunatatirii continuie si Scopul 2- Nu este vorba de noroc.

    ReplyDelete